SOCIALA MEDIER
Idag är sociala medier det självklara valet för marknadsföring av sin verksamhet. Du kommer långt utan att ens behöva betala. Dogparkour Sweden´s Facebook-grupp har fungerat som en bra plattform för att samla potentiella kunder. Där finns inspiration och utmaningar som gör att man bara vill lära sig mer!
Ta hand om dina sociala medier. Lägg ner tid på att ta härliga bilder och filmer som inspirerar hundägare till träning. Kombinera gärna det med teori och träningstips, men kom ihåg att inte ge bort all din kunskap gratis. Se till att dina följare vill ha mer och erbjud kurser!
I dagsläget har Dogparkour Sweden över 5000 medlemmar i gruppen på Facebook. Det är ingen slump att det är en populär grupp där medlemmarna trivs, eftersom vi ända från starten har haft som policy att alla ska känna sig välkomna. Syftet med gruppen är att inspirera och informera hundägare, oavsett om det är en helt vanlig person som har hunden som sällskap eller någon som tävlar på elitnivå med sin hund.
Det är väldigt lätt att tappa gnistan och fastna i hundträning och därför började vi med Veckans utmaning, där vi en gång i veckan la upp en noga utvald övning som kunde anpassas och utföras av alla hundar i gruppen.
Det blir lätt dålig stämning i grupper där många människor med olika åsikter och erfarenheter samlas. I grunden vill man kanske väl men ofta slutar det i hetsiga diskussioner och att någon känner sig påhoppad. Vi hör ofta folk tala gott om Dogparkour Sweden på Facebook. Medlemmarna är alltid trevliga mot varandra och håller en god ton. Vi peppar varandra och ger tips och råd istället för att peka med pinnar. Det här är ett resultat av att admin i gruppen är noga med att bara tillåta dogparkourrelaterade inlägg och är med och stoppar diskussioner som är påväg att spåra ur.
Eftersom det bara är tillåtet att prata om dogparkour minskar vi risken att andra samtalsämnen kommer upp. Det finns många andra forum där man kan ta upp hundrelaterade ämnen.
Men trots att vi alltid varit noga med detta dyker det ibland upp så kallade troll då och då. Det är människor som aktivt är ute efter att förstöra och skapa dålig stämning. Dessa har vi hanterat precis som vi hanterar våra hundar, vi har ignorerat felaktiga beteenden och uppmuntrat när personen skrivit eller uppdaterat något vi vill se mer av. Det är väldigt effektivt eftersom att det inte finns något negativt för dem att hämta i gruppen och då går syftet att förstöra förlorat.
Vi är noga med att lägga upp bra och proffsiga bilder och filmer i gruppen och på hemsidan. Man vinner mycket på en snygg logga och en modern hemsida. Det kräver inte en dyr kamera utan det finns många tips på hur man kan förbättra kvalitén på sina bilder. Idag kan man gå gratiskurser på internet om hur man bygger en hemsida. All information som sprids ska vara enkel för alla att förstå och ta till sig, både för elittränaren och den vanliga hundägaren.
Bestäm dig från början vilka regler som skall gälla i din grupp. Ska det vara tillåtet att träna i halsband, stryphalsband eller nosgrimma? Vi har valt att inte förbjuda något utan fokuserar på att informera hundägaren om riskerna som kommer med användandet av halsband i kombination med dogparkour. Ofta tjänar man inget på att helt förbjuda saker, då tappar man medlemmar. Det är bättre att uppmuntra till sele och förklara tydligt varför det är farligt att träna i halsband.
En grupp med många medlemmar driver nästan sig själv, om du varit noga med att bygga upp den från grunden. Peppa medlemmarna till att peppa varandra, skapa en gemenskap och en trygg känsla i gruppen. I mindre grupper kräver det en hel del jobb från admins sida att uppmuntra medlemmarna att posta bilder och filmer.
Var noga med att någon av admin alltid har kommenterar på allt som läggs upp.
Ta väl hand om dina medlemmar och visa att de är uppskattade. Det är härligt att få ta del av allas resor.